';
542. Sayı / 12. Sayfa

Miladi Tarih: 1 Ağustos 1901

Rumi Tarih: 19 Temmuz 1317

11. Sayfa
2 Yazı
13. Sayfa
2 Yazı
Musahabe-i Edebiye

Sembolist Şairler

Sembolist şairler arasında münekkitler en iptida, aldanmak tehlikesine düşmekten korkmaksızın, Anri dö Renye’nin [Henry de Régnier] meziyetini teslim ettiler. Sembolizm mesleği yeni zuhur ettiği vakit münekkitlerin mevkii müşekkeldi. Bazıları müceddidîn-i şiirin maksatlarını bile anlamadan, onların bu teşebbüslerini gülünç bir surette göstermeye çalışıyorlardı. Bunda kabahat yalnız kendilerinin değildi. Çünkü Sembolizm nazariyesini serdedenler sanki maksatlarını mahsus anlatmamak istiyor gibi muğlak bir lisan istimal ediyorlardı; bundan başka Sembolist şairler arasında hakikaten sanatkâr olanlardan ziyade müvazene-i asabiyeleri muhtel zevat ile şarlatanlar vardı.

Her türlü teceddüdü, ne olursa olsun, hemen kabul ediveren bazı münekkitler de şarlatanları hakiki sanatkârlardan tefrik etmediler. Ciddi ve sahib-i nüfuz bir kısım münekkitler ise ihtiyat ederek bir şey söylemiyorlar Sembolizmin ilk karışıklığı arasından kâbil-i tefrik bir şey çıkmasına intizar ediyorlardı. Anri dö Renye [Henry de Régnier] ile ise aldanmak korkusu yoktu. O, sanatını ciddi telakki ediyordu. Bazı kere mugayyer kaide şiir nazmetmesini cehalete hamletmekte imkân bulunamazdı. Çünkü iptida Parnas meslek-i edebisinin kavaid-i nazmiyesine riayet ederek şiirler yazmıştı.

(…)

İngiliz Tâbileri

(Geçen haftadan mabad ve hitam)

Şimdi, mevcut asarı bu yolda neşir ve tamim eden tâbilerin sonra lügatler, seyahatnameler gibi eserleri ne mebzul ne ucuz ne şekillerde neşredeceklerini teemmül kolaydır, zira ben onlar hakkında kati, tamam denilecek malumat alamadım ve bilirim ki alamayacağım; şu kadar diyeyim ki, İngiliz tâbiliğinde birinci harika mevcut eserleri her kütüphaneye göre bin şekil ve fiyatta neşredişleri ise, ikinci harika da edebiyatın gayri kitaplardaki tenevvüüdür. Lügatlerin, seyahatnamelerin,  hıfzıssıhhate, modaya, musikiye, resme, seyahate, terziliğe, dülgerliğe, mimarlığa, tezyinat-ı dâhiliyeye, badana, elektrik, aşçılık, kağıt oyunları, hokkabazlık, çerçevecilik, el işleri, ev işleri, dantela, saatçilik, bahçıvanlık, taşçılık, bisiklet tamiri, sandal yapmak, etiket, validelik, süt validelik, letaif, garaip, evde jimnastik, yarış, beygir, yelken, tavuk, koyun, arabaya dair yüz binlerce eserler… Sonra teracim-i ahval, meşahir ve garaibin teracim-i ahvali, sergüzeşt erbabı, meşahir-i seyyahîn, meşhur kıtaların ahvali, coğrafya, uzak memleketlere, memalik-i ecnebiye ahvaline dair yüz binlerce her boydan, her soydan, her fiyattan, resimli, resimsiz, çok resimli, çocuklar için, gençler için, büyükler için; sonra kıraatler, ilm-i eşya, çocukları şiire alıştırmak için müntehabat, şairlere medhaller, izahatlar, velhasıl akla gelen daha doğrusu gelmeyen binlerce şeyler…

(…)