';
553. Sayı / 13. Sayfa

Miladi Tarih: 16 Ekim 1901

Rumi Tarih: 3 Teşrinievvel 1317

12. Sayfa
1 Yazı
14. Sayfa
2 Yazı
Mütenevvi Malumat

Serair-i Hüsn ü An

Elbise

Elbisenin lüzumu – erkek esvapları – moda – kadın esvapları – renkler – kumaş intihabı

“Güzellik bir elmastır, bunu altın içinde bulundurmalıdır.” İşte geçen asrın en büyük sanatkârlarından biri, Teofil Gotiye [Théophile Gautier] bu fikirde bulunuyordu. Filhakika en güzel elmaslar bile hâl-i tabiide bırakılacak olursa nazarlarımızı meclup eden şaşaalarından mahrum bulunurlar. Mamafih Teofil Gotiye’nin istimal ettiği “altın” kelimesini mana-yı hakikide telakki etmemelidir. Güzel olmak için gerdanlıklar, bilezikler, küpeler zaruri değildir. Ezmine-i kadime ekabir-i nisvandan birinin, çocuklarını göstererek: “İşte mücevherlerim, müzeyyinatım” dediği meşhurdur. Bir kadın elmas takmadan da güzel hem pek güzel olabilir. Bir heykelin kıymeti yalnız mamul olduğu maddenin kıymetine, cinsine tabi değildir. Mamafih gayet mükemmel zevk-i bediiye malik insanlar istisna edilecek olursa bir şeyin haddizatında mevcut olan güzelliğini anlamak için umumiyetle bazı ahvale ehemmiyet verdiğimizi de itiraf etmelidir. Elyevm Vatikan’daki meşhur “Belveder” heykeli [Cortile del Belvedere] birçok zamanlar Tiber nehri balıkçılarının palamar bağlamalarına hizmet etmişti!

Beden-i insani ise maatteessüf bir eser-i nefis olmaktan çok uzaktır. Binaenaleyh insanın güzelliği takdir edilebilmek için asar-ı nefise-i sanattan ziyade bazı ihtimamlara, takayyütlere muhtaçtır. Gayet mükemmel ve güzel bir vücudun da cazibelerinden bazısını kaybetmemesi için itina etmek lazım gelir. Çünkü maatteessüf çirkinleşmek güzelleşmekten pek kolaydır. 

(…)