';
525. Sayı / 12. Sayfa

Miladi Tarih: 4 Nisan 1901

Rumi Tarih: 22 Mart 1317

11. Sayfa
2 Yazı
13. Sayfa
2 Yazı
Musahabe-i Maliye

Fransa’da İntikalat Kanun-ı Cedidi ve Teklif-i Müterakki

Fransa meclis-i mebusanının son devre-i içtimaını, birtakım mesail-i dâhiliye-i siyasiyeden başka, iki mühim mesele-i maliye işgal eylemiştir: Biri müskirat kanunu, diğeri de intikalat-ı resmî. Bunların birincisiyle bir tarik-i müstakime doğru ilk adım atılıyordu; ikincisiyle bir rah-ı zelalete giriliyor. Fakat fena bir hareketi men etmek, iyi bir harekette bulunmaktan her halde daha nafi ve müfid iken, yine mecliste ikinci kanunun kabul ve tasdikine ika-ı memaniet edecek kuvvetli bir sada işitilmedi.  Erbab-ı ilim, pek çok defalar olduğu gibi, bu kere de bütün metanet-i itminanlarıyla, kavanin-i tabiyenin hakikat-i mutlakasına karşı besledikleri bir itimad-ı fevkalade ile bağırdılar, bağırdılar; lakin muvaffak olamadılar.

(…)

Edebiyat-ı Cedide Kütüphanesi

Beşinci Kitap

Roman-

Hayal İçinde

Muharriri: Hüseyin Cahit [Yalçın]

Bugün intişar eylemiştir.

Fiyatı Dersaadet için 6, taşra için taahhüt ücretiyle beraber 8 kuruştur.

Ulum-ı Siyasiye ve İçtimaiye

İktisat-ı İçtimai

-5-

Eğer iktisat-ı içtimai bir ilim ise nasıl icra edilmelidir? İşte burada haliyle iştigal edeceğimiz mesele budur. Şimdiye kadar, takip edilmesi lazım gelen mesleği tayin ettik. Badema bu mesleğin ne suretle takip edileceğini göstermek lazım gelir.   Malumdur ki mütalaa edilecek madde sunuf-ı muhtelife-i içtimaiyedir. Fakat bu mütalaanın icrası için bu sunufu teşkil eden efrat ve eşhasa kadar nüfuz etmek lazımdır. Bunu müteakip veraset, usul-i talim ve terbiye muhitin tesiratıyla beraber teşekkülat-ı ruhiye ve maddiyelerini tetkik etmek, hayat-ı maddiye ve maneviye nokta-i nazarından şerait-i mevcudiyetlerini anlamak iktiza eder. Alelhusus iktisat-ı içtimai ile iştigal edildiği cihetle eşhas-ı saire ile münasebata muttali olmak yani onların aile, şehir, sanat, mertebe, fırka-i siyasiye ve mezhebiye, şirketler, nihayet mensup oldukları devlet ve millet arasında nasıl yaşadıklarını tetkik eylemek, icra  ettikleri vezaif-i muhtelifeyi, hemcinsleriyle akdettikleri bilcümle mukavelatı nazar-ı dikkatten geçirmek lazımdır.